torsdag 5 mars 2009

Loppisrundan

Ah jag glömde berätta mer om helgens loppisrunda. Jag och min man hamnade ju på en sån där typiskt skånsk loppis ute på landet. En sån där loppis dit lokalbefolkningen åker varje helg bara för att få se lite främmande folk ni vet. Äsch. Men iallafall så var vi på den här loppisen och min man plockar fram den mest gräsliga träbiten i form av någon slags häst. "Nej usch" sade jag direkt, "kommer inte på tal att jag släpper in en trähäst i vårt hem! Trähäst! Hörde du inte hur det gick för de godtrogna trojanerna som släppte in den av greken Eneus byggda trähäst som under ledning av Odysseus fylldes med grekiska krigare? Trähästen som sedermera lämnades utanför trojanernas port som en slags offergåva vilken trojanerna gladeligen drog in i staden varpå de ställde till med ett rejält fylleslag och somnade hela bunten? Och vet du vad som hände då? Jo då liksom öppnades trähästens buk och ut vällde en hel här av grekiska krigare som sedan plundrade och mördade så det stod härliga till! Det var rena rama blodbadet ska du veta! Så nu kanske du förstår varför jag, din hustru och livskamrat, vill värna om vår säkerhet och våra liv och inte släppa in en fullkomligt främmande trähäst i vårat hem!!!

Träankan där på skänken går bra. Mig veterligen har ingen träanka varit inblandat i något historiskt slag. Köp du den älskling."

2 kommentarer:

  1. suck, karlar. allting ska man behöva förklara för dem.

    SvaraRadera
  2. "Män är från Mars, kvinnor är från Venus".

    I rest my case.

    SvaraRadera