fredag 27 mars 2009

Fotokurs del 1: Mat

Ett av mina största intressen är att fotografera, och jag brukar få många frågor om hur man egentligen bär sig åt för att ta så fina bilder som jag. Därför kommer jag bjuda på ett par korta fotokurser här i bloggen. Del 1 i fotokursen kommer handla om matfotografering.

Många undviker att fotografera mat. Främst för att det är svårt att få maten att se riktigt läcker ut, men även för att det är svårt att hålla sig ifrån att äta upp maten när man väl lagt upp den på ett estetiskt och aptitretande sätt. Då brukar jag säga såhär: det är ingen konst att fotografera mat, bara man vet vad man håller på med. Se dessutom till att vara mätt innan du sätter igång.

1. Att maten är upplagt på ett läckert vis är A och O. Försök att tänka lite innan, rita kanske upp maten på ett papper så att du inte gör bort dig med en gång. Det är onödigt.
2. Utnyttja dagsljuset och använd inte blixt. I min proffsiga studio har jag alltid tillgång till bra dagsljus. Många gör misstaget att direkt anta att solsken ger ett bra ljus men då är man ute och cyklar. Molnigt är absolut bäst, då är ljuset liksom mjukare. Molnigt bra, solsken dåligt. Försök memorera detta.
3. Använd stativ ifall du är darrhänt. Det är de flesta.
4. Jag brukar oftast fotografera med ett snett infallade ljus. Testa själva, så får ni se vad just ni gillar. Mat brukar bli fint i motljus men då är det viktigt att du vet hur man motljuskompenserar. Om du inte vet, skit då i det. Det kommer inte bli bra.
5. Testa att fotografera i olika vinklar. Snett uppifrån, ett par grader höger om maten osv.
6. Vad gäller ISO-tal är det bra att försöka ha ett så lågt ISO-tal som möjligt för annars blir det brusigt.
7. En snygg effekt på matfotografier är när bakgrunden är lite suddig och endast en liten del i förgrunden fokuserad. Detta åstadkommer du med bländaren. Ju lägre bländartal, exempelvis 1,8 som ger en större bländaröppning, desto större oskärpa i bakgrunden. Det är lätt att bli förvirrad av allt "lägre, större, mindre, högre, upp och ner" osv. Så är det bara.
Slutligen: Se på mina exempelfotografier nedan och låt dig inspireras. De har jag tagit med min Nikon D3X med 24-70/2,8 gluggen. Det är en hyfsad kamera tycker jag.

Lycka till! (Maila gärna dina matbilder till profanera (a) gmail.com så kanske jag publicerar dem här på bloggen?!?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar