torsdag 7 januari 2010

PREMIÄR: Nu blir det boktips med Fröken E!


Jag har läst en jättebra bok som hette: Lille-Mus, och den härliga röda jordgubben och den stora hungriga björnen. Författare är Don och Audrey Wood. Illustratören heter också Don Wood, lustigt nog!

Boken handlar om en liten, liten mus som en dag hittar en härlig och röd jordgubbe.


Vad den lilla, lilla musen verkar ha glömt bort, är att det i skogen alldeles intill bor en stor björn som bara älskar jordgubbar! Björnen kommer göra allt i sin makt för att komma åt den lille musens jordgubbe. Det får bara inte ske!


Sen får man följa hur den lille, lille musen försöker gömma jordgubben på lite olika sätt. En gång sätter han på lösmustasch och låtsasglasögon på jordgubben. En annan gång lägger han över en stor duk så inte jordgubben syns!

Analys
Hela tiden känner man en överhängande närvaro, den stora björnen kan komma när som helst och här tycker jag att både illustratören och författarna gjort ett kanonjobb som verkligen fått till den där känslan. Ja, man läser liksom boken lite på spänn, lite med ögon i nacken kan man säga. Som läsare slits man mellan två känslolägen. Dels den pirrande glädjen över att Lille-Mus hittat en sån smaskig jordgubbe. Man känner faktiskt att man är riktigt glad för musens skull.

Men sen är det som sagt den här oron man känner, orosmolnet, d.v.s björnen. Om man ska gå ytterligare ner på djupet, och nu ska jag försöka att inte använda för "svåra" ord här för jag vet att många läsare tycker att bloggen blir för "tungläst" då, men jag skulle ändå vilja säga att det är lite av en kamp mellan det goda och det onda. Ett ganska klassiskt författargrepp, som gör sig speciellt bra i just denna historia.

Utan att avslöja för mycket, så kan jag ändå säga, att det slutar väl!

Snipp, snapp, slut, så var Fröken E's boktips slut.

I nästa boktips kommer jag tipsa om en deckare.

4 kommentarer:

  1. Bravo!

    Ett lysande inslag på bloggen, vi läsare kräver fler boktips.

    Ps. Kan du inte skriva ut ISBN-nummer så att det blir lättare att hitta boken på PirateBay

    SvaraRadera
  2. 91-7904-106-X

    Trevlig läsning!

    SvaraRadera
  3. Var fick du tag på boken? Jag har verkligen letat efter den men hittar den inte på svenska någonstans =(

    SvaraRadera
  4. Boken hittade jag på en loppis nånstans i Skåne!

    SvaraRadera