lördag 9 januari 2010

Boktips med Fröken E!

Denna gång vill jag tipsa om en bok som heter Män som hatar kvinnor. Författaren är relativt okänd och heter Stig Larsson. Nej förlåt, StiEg Larsson. Han är död. Detta är en ganska "smal" bok som nog aldrig kommer få något direkt genombrott, om jag får sia in i framtiden.


Boken handlar om en journalist som heter Mikael Blomkvist som ska lösa ett fall med en flicka som försvann för en herrans massa år sedan. På sitt lilla äventyr stöter han på en cool tjej, Lisbeth Salander. Hon är datorhacker, bisexuell, mystisk, mm. De får bl.a tillsammans bo i en kall stuga på en ö och försöka luska ut vart flickan, Harriet, tog vägen. Blev hon mördad, och av vem, isåfall?

Utan att avslöja för mycket kan jag ändå säga att Harriet lever, bor i Australien och att det var hennes bror Martin som var "wacky tobacky". Boken slutar alltså väl, tack och lov.

Sen händer det en massa andra saker också, men det är invecklat och inget man klarar av i ett blogginlägg.


Analys
Boken är liten och behändig i formatet, ca 10,9 (bredd) x 17,7 (längd) cm. Lagomt om man t.ex reser mycket, är trångbodd, eller såvidareledes.

Själva handlingen tyckte jag var jättespännande, man blev ömsom rädd, ömsom upprörd, ömsom fundersam. Man slets alltså mellan flera känslolägen, och hela tiden var det "full fräs". Det var många personer att hålla reda på, till slut var det så många olika namn i skallen att det nästan blev jobbigt. Men det blev bättre sen, när man liksom "nött" in namnen. En bra blandning av action, mystik, intimitet, dator. Sen tyckte jag att Lisbeth var cool, som sagt.

Helt klart läsvärd!


I nästa boktips kommer jag tipsa om en äventyrsbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar