torsdag 21 januari 2010

Boktips med Fröken E!

Denna gång vill jag tipsa om den spännande äventyrsboken Kalle Ankas stora skattjakt. Författaren heter Walt Disney.

Den här boken innehåller inte mindre än 10 st otroligt nervkittlande historier. Den röda tråden är att det är äventyrliga historier, med spänning, oväntade vändningar, elaka skurkar, resor över hela jorden mm mm. Som läsare får man bl.a färdas till Loch Duch i Skottland där vi får möta ett musikaliskt men sorgset sjöodjur, Ushuaia i Sydamerika, Grönland där Kalle och knattarna gör mammutfynd mm mm. Det är helt enkelt en bok fullspäckad med olika äventyrliga historier!


Huvudkaraktärerna är Kalle Anka, Knatte, Fnatte, Tjatte, och Farbror Joakim. Kalle Anka är en ganska hetsig typ som ofta hamnar i trubbel. Han är en riktig otursanka! Knatte, Fnatte och Tjatte är tre nyfikna små ankkillar som gärna kommer till Kalles undsättning. Farbror Joakim är en gniden typ som gärna skor sig på andra, och han skyr inga medel för att tjäna pengar att fylla sin pengabinge med. Tillsammans råkar de ut för en mängd äventyr i denna bok!


Analys
Jag tycker att det var ett bra urval av historier i boken. Det var en lagom mix av exotiska länder, farliga djur, utomjordingar, förhistoriska djur, klantiga skurkar, helsnurriga förväxlingar mm mm. Man hann liksom aldrig tröttna. Jag läste ut boken på ungefär en vecka, och under den veckan lärde jag mig både det ena och det andra om vår värld. För det är just vad W. Disney är så känd för som författare, det här att han inte bara underhåller men även utbildar, och liksom guidar oss nyfikna läsare ut i vårt ogreppbara kosmos, denna obegripliga omvärld vi kallar "vårt hem". Ja nu blev det kanske lite väl djupt där, men jag tycker faktiskt att den här boken kräver ett litet "djupdyk".

Boken är helt klart läsvärd och fylld av fina teckningar som på ett smart sätt ackompanjerar texten i pratbubblorna. Man hänger med bra då rutorna ligger i en logisk ordning, och det är alltid tacksamt. Sen gillar jag att boken är så "tung", man känner sig liksom alltid lite smartare när man läser en bok som är "tung"!

Som sagt, en jättebra äventyrsbok som jag tyckte mycket om att läsa.

Nästa gång tipsar jag om en killbok.

2 kommentarer: