onsdag 20 april 2011

Vänta nu här...

Höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag "gluttade" in på auktionssajten Lauritz.com och fick syn på nedanstående:

ETT DINOSAURIEÄGG, KAN NI FATTA? ÄGGHELVETET ÄR CA. 50 MILJONER ÅR GAMMALT! FEMTIO MILJONER!!! OCH MAN KAN KÖPA DET, PÅ INTERNET! HELT OTROLIGT!

Visst är det sjukt, svindlande, ofattbart? Jag kan inte förstå att de inte uppmärksammar det där ägget mer på Lauritz.com. Känns aningens nonchalant. Kunde väl slängt på nån klarröd splash åtminstone, eller lagt in lite blinkade pilgiffar?

Efter att chocken lagt sig tittade jag extra noga och insåg att ägget värderats till ynkliga 2 000 kr. Det skulle ju t.o.m en student ha råd med... 2 000 kr för ett 50 miljoner år gammalt dinosaurieägg, och så kan liksom "Jessica Svensson" från Bjärred, 21-årig studerande på Malmö Högskolas lärarutbildning köpa skiten för en spottstyver.

Vad "Jessica Svensson" troligtvis inte har råd att köpa är däremot silverbesticken Haga i 49 delar. Silverbesticksskiten är värderad till hela 6 000 kr och åldern är inte ens värd att nämna. Tror knappast de är äldre än 50 miljoner år...


Nu ponerar vi att vi är singlar, ute på klubb - kanske Debaser, eller Babel? - och vi har stått och snackat med en riktig pudding ett tag. Vi har kommit närmre och närmre puddingen under samtalets gång. Vi fingrar på imaginära hårtestar och är överdrivet medvetna om varenda rörelse vi gör och andetag vi tar. Utan att riktigt märka det har vi förflyttat oss en bit från de andra på stället och bildar nu en avskärmad liten sfär av "chans till romans". Vi börjar bli sugna på att få hem den där puddingen för lite "riff-raff". Hur gör vi, om teét råkar vara slut där hemma? Säger vi:

Vill du komma hem till mig och kolla på mitt silverbestickset Haga i 49 delar?

Eller säger vi:

Vill du komma hem till mig och kolla på mitt 50 MILJONER ÅR GAMLA DINOSAURIEÄGG?



Ja, you tell me.





2 kommentarer:

  1. köp, Köp, KÖP!!!

    Fatta om man köpte båda, gjorde en omelett och sedan åt med Silverbestick Haga. Där har vi något att berätta för barnbarnen.

    SvaraRadera
  2. Jag fick inte köpa ägget för min sambo.

    SvaraRadera