tisdag 5 april 2011

Hos tandhygienisten


Har sånt där Friskvårdsavtal hos Folktandvården. Känns tryggt, bra, vuxet. Häromdagen besökte jag tandhygienisten för min årliga check. Det gick inge bra. Hon var inte snäll. Hon var skånsk. Hon läxade upp mig. Jag var 10-åringen med sneda tänder och tjocka glasögon, igen. Jag har tydligen skött mig dåligt. Tänderna såg ut som "satan" (och här citerar jag helt fritt). Nästan så jag trodde jag skulle få mig en hurring!

Hon gör väl bara sitt jobb. Har tröttnat på vuxna människor som inte bryr sig det minsta om en av våra viktigaste kroppsdelar: tänderna. Hon tyckte väl att jag var en jävla idiot, med mitt plack och mitt bristande tandtrådsanvändande. Hon tyckte väl att jag lika gärna kunde fara åt helvete.

Jag försökte göra situationen bättre. Försökte få henne att förstå att jag trots allt försöker. Eltandborste... Har varit på smällen och småätit mycket... Det är så mycket annat med kroppen som måste fixas på kvällarna, man orkar liksom inte med ytterligare en syssla...

Men hon var iskall. Suckade bara åt mig. Är helt säker på att jag såg henne göra "fuck you"-minen och peka finger åt mig bakom min rygg! Sen startade hon upp sina tandvårdsinstrument och satte igång med tandvården från helvetet. Iskallt sköljvatten skvätte över hela mitt ansikte. Salivsugen sög sig ilsket fast i tandköttet. Ett ettrigt slipljud ackompanjerade ilningarna som for genom varenda liten tandrotsnerv. Mina naglar grävde sig allt djupare ner i tandläkarstolens armstöd medan jag försökte uthärda dessa olidliga minuter av smärtornas smärta - och då har jag både tatuerat mig och fött barn!

Efteråt fick jag inte ens skölja munnen.

Så nu har jag bytt Folktandvårdsställe.

Där fick hon!

2 kommentarer:

  1. Gripande läsning. På riktigt. Skulle gärna se en kortfilm baserat på denna händelse. Svartvit? Inte otänkbart.

    SvaraRadera
  2. Troligen svartvit, skakig super 8.

    Har fortfarande inte hämtat mig!

    SvaraRadera