tisdag 7 april 2009

Om tårtor.


Tårtor är söta bakverk. Tårtor innehåller sällan något nyttigt. Innehåller en tårta något nyttigt, så görs det nyttiga ofta onyttigt genom att t.ex indränkas i sockerlag, glaceras, eller chokladdoppas.

Tårtor brukar se ut som fina små konstverk. Tårtmakaren har då dekorerat tårtan med allehanda garnityr. Chokladrisp, skivad frukt (se bild ovan), kristyr, marsipan osv. Då blir tårtan även god att "äta med ögonen" och det är viktigt.

Tårtor kan smaka mycket olika. En del smakar maräng, andra choklad, och en del frukt. En del tårtor verkar smaka på ett visst sätt fast de inte gör det. Budapeststubbe smakar t.ex inte alls centraleuropeiskt utan väldigt gott. Prinsesstårta smakar inte alls "stekigt" utan också gott. Tycker jag.

Ibland när jag blir riktigt sugen på tårta händer det att jag går ut och tar mig en bakelse eller tårtbit på konditori. (En bakelse är som en tårta i litet format.) En bit brukar räcka gott och väl. Att gå på konditori är förresten en trevlig sysselsättning som många tycker om. Pensionärer, ungdomsgäng, arbetslösa, taxichaufförer, tjocka.

Några exempel på tårtor:
Begravningstårta
Hajktårta
Födelsedagstårta
Påsktårta
Överraskningstårta
M.fl.

4 kommentarer:

  1. min senaste tårta var en kombination mellan födelsedags- och påsktårta. chokladsockerkaka, vit chokladmousse och mjölkchokladmousse med marsipanpåskliljor ovanpå. budapeststubbe är för övrigt världshistoriens äckligaste påfund i tårtväg, vem uppfann mandariner i sockerlag på konservburk? ick. nu bakar jag kanelbullar.

    SvaraRadera
  2. Ang. kanelbullarna kan du väl vara så vänlig och packa ihop ett tiotal bullar i en plastpåse som du sedan ställer under scenen (den bredvid cykelvägen, vid Friskis & Svettis) i Folkets Park, märk påsen "Fröken E". Jag ser gärna att bullarna står där runt 18-snåret idag.

    SvaraRadera
  3. tänk om jag gör det?

    SvaraRadera