tisdag 9 februari 2010

Fröken E försöker sig på frilans.


Ni känner till världens bästa partyaffär Party Land va? Här i Malmö ligger den på Östergatan 27, nere vid Centralen ungefär. Det är en smått fantastisk butik med allt från piñatas till överdimensionerade glasögon till uppblåsbara palmer till glittrande trollspön. Kort sagt allt som behövs för ett lyckat party!

Ja, jag åker iallafall förbi där med bussen om mornarna på väg till "ekorrhjulet", och en dag slog det mig att deras logotyp nog är lite "out of date". Lite 1984 kanske. Så jag tog tjuren vid hornen och började skissa på en del förslag som jag ett par veckor senare muntert mailade iväg till Party Land's huvudkontor, med förhoppning om att knipa åt mig ett litet frilansuppdrag! Här är originalet: Alltså, jag gillar ju färgerna och så, det gör jag. De drar blicken till sig och utstrålar liksom "festligt!", "riff-raff!", "partaj!" osv. Ballongerna gillar jag också, de är coola. Men jag ville ändå försöka göra det lite bättre.

Så här är de 5 förslag som jag mailade till dem i... september förra året tror jag det var:

1. Här tänker jag mig att Party Land liksom är kungen av partybutiker, liksom helt klart den bästa. "Kingig". Därav kronan som jag placerat över Land. Färgerna behöll jag från originaldesignen, rött och blått. Kvinnligt, och manligt. Alla har ju rätt till party, eller hur?

2. Här gick jag verkligen "all in" med både färgval och den spegelvända texten! Ett bra party är ju liksom lite tokigt, man vet aldrig vad som ska hända osv. Den röda cirkeln för associationerna till en clownnäsa. En snirklig font bidrar till en lite "flummig" feeling, nästan lite förbjudet.

3. Stjärnor, stjärnor, stjärnor! En läcker 3D-effekt som gör att bokstäverna liksom kommer emot betraktaren. De nästan svävar, så som man själv ska känna sig på ett riktigt bra party.
4. Hey hey! Här är vi lite crazy bananas, än hit än dit, waow liksom! Som en krängande dans där bokstäverna drar åt olika håll, liksom vi människor med alla våra personligheter som möts på ett party. En riktig färgklick som nog gör att de flesta drar på smilbanden, inte sant ;)?

5. Som en strösslad glass på ett skojigt party. Som kristyren på en tårta. Som en smaskig partykaka! Rosa är en favorit i färgspektrat, det kanske ni har märkt. Men det är ju för att man blir så glad av rosa, det blir som en drog nästan!





Har dock inte hört ett pip ifrån Party Land. Ännu.

2 kommentarer:

  1. Jag ger upp. Jag byter jobb. Detta går inte att toppa!

    Du bprde få Nobelpriset i övergrym form och design.

    SvaraRadera
  2. TACK!

    Ja, jag får mina "kreativitetsryck" ibland. Då går det liksom inte att sluta!

    SvaraRadera